LEL2017

I didn’t write anything before ride because these pages didn’t work.

I left for London on Thursday 27.7. Spent a night in Airport Forenom like 2015 PBP. This time I was flying with Finnair to Heathrow airport.

My hotel was The Bell Hotel Epping about 6 km from starting place. Flight and taxi after that went very well.

My start time was on Sunday 14.30. There were other Finns in the same starting group. I rode first hundreds kms with one of them.

Last time I had severe thigh problem and this time very painful lower back problem. I shouldn’t be riding at all according to a doctor.

First 300k went well – no problem. After 300k roads were more hilly and I started to lose my riding humor.  I was almost ready quit in Thirsk.  I got some cheer up from fellow riders so I carried on riding. After Thirsk riding was easier. Just before Edinburgh started awful rain. Last time I DNF Moffat but now I was already in Edinburgh. It took 50h with 1,5h sleep to get there. I was feeling a quite good. But I was very eager ride back to London.

But, but…

Photo: Adrian Downie

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/y4/r/-PAXP-deijE.gif

Heavy wind made things very bad. My speed was 8-12km/h and walked some hills. Rain wasn’t any more just rain but storm. In Innerleithen control I slep even 0,5h.

Riding very slowly I arrive to Thirsk again. Time was 8.40pm. I ate, took first shower and change dry clothes on. Then I decided to sleep on the corridor. No sleep. The about 10pm I was ready go out and ride. A lady came inside and she was very wet. Then I turned around and  scratched myself. Decision was easy. Because of heavy headwind riding was too slow to reach London on time. My back was very painful and I have had too little sleep. And there where direct train from Thirsk to London.

I rode from King Cross to Loughton with Dag (a German gentleman), His Garmin didn’t work so we used my phone and Google Maps. Nice and odd ride. We got one good comment from a car full of angry men – YOU ARE SENILES – BOTH OF  YOU!

A little over 1000km and 80h was very good paid respect to my back problem and that I rode mainly alone without help any ”train”.

PS. Up north I stopped 80 times (700km/50h) and down south I stopped 60 times (300km/30h). This tells how hard returning was.  This LEL was much better organized than last LEL2013. Last time food was many times almost finished or it was something grease. Now only in Louth there where no food at all. I had to ride to next control with one banana.

My waterproof dynamolamp is still full of water 😉 Some how water has gone inside but doesn’t come out.

https://ridewithgps.com/trips/16608267

https://ridewithgps.com/trips/16609619

Some remarks

  1. Small blue plastic bags given us when we entered controls were very good with Sealskinz-socks. I put them first and then socks. My feet were warm and dry.
  2. Test your bike before ride properly
  3. Eat after sleep, if you are going to sleep
  4. If you quit in the evening buy train ticket at once. I bought it nex morning and the price was double (65£ / 135£)
  5. Learn some short cuts. I found out that locals didn’t always use the official route
  6. Wahoo Bolt was perfect! No mistakes. Some human errors.

 

Ja muutama sana suomeksi:

Huono tuuri tämän tapahtuman osalta jatkuu. Neljä vuotta sitten olin reiden takia 30%:n kunnossa ja nyt alaselän takia 70%:n kunnossa. Ennen reissuun lähtöä lääkäri ehdotti sairauslomaa, mutta en tarttunut houkuttelevaan tarjoukseen.

Matkat ja muut ei-ajoasiat menivät hyvin. Olin juuri ennen reissuun lähtöä vaihdattanut takapakan, ketjun ja vaijerit. Niinpä vaihteet olivat ihan päin p:tä, kun en malttanut niitä testata kunnolla. Oma moka. Lisäksi etuvaihtajan vaijeri irtosi.

No, ajamaan lähdettiin 1430. Ajoin Ilkan kanssa suhteellisen reipasta vauhtia. Alkuyöstä päädyttiin Louthin kontrollille. Olin siihen asti ajanut parilla toimivalla vaihteella. Suosikkivälitykset eivät toimineet. Mäet ajoin isolla eturattaalla. Louthissa oli päivystävä pyörämekaanikko. Tunnin odottelun jälkeen kaveri jouti minun pyörän kuntoon laittamaan. Erittäin hieno homma – vaihteet toimivat. Louthissa oli ruoka loppunut, joten tuntiin ei ollut mitään hyödyllistä tekemistä.

Yötä myöten lähdettiin pohjoista kohti. Matkalle Thirskiin oli minun mielestäni piilotettu edelliseen kertaan lisää mäkiä. Sepä pisti harmittamaan.

Thirskissä oli aika valmis keskeyttämään. Lähdin kuitenkin yksin jatkamaan Barnad Castleen. Ilkka oli häviksissä ja olikin Thirskiin keskeyttänyt. Barnad Castlessa olin henkisesti ihan finaalissa. Suunnittelin ajavani takaisin Thirskiin, josta menee suorat Lontoon junat. Antti S ja Spoonerin John piristivät meikäläistä sen verran, että starttasin kuitenkin kohti Bramptonia. Se oli surkein kontrolli viime kerralla. Nyt siellä kaikki sujui loistavasti. Sain pari tuntia nukuttua. Söin puuroa marmeladin kanssa ym. Mieliala nousi huimasti. Ajoin Moffattiin kevyellä jalalla. Edinburghin (710km) lähelle asti kaikki sujui hyvin. Juuri ennen kontrollia alkoi vedenpaisumus ja reitti ei mennyt suoraan vaan joitain pyöräteitä kierrettiin tyhjän panttina.

Edinburghista starttasin vielä jota kuin voimissani. Varulta talutin kuitenkin jyrkät ylämäet, joita muutamia paluumatkalle sattui. Odotin innoissani Yad Mossin alamäkeä. Ja PAH! Hirvittävä vastatuuli ja vaakasuora sade vei viimeiset ajohalut. Jyrkkään alamäkeen vauhti 12km/h POLKIEN. Tasamaalla talutin pyörää. Silloin tiesin, että en loppuun asti aja. John Spoonerkin makasi tien penkalla väsyneenä. Vettä ja myrskyä riitti melkein Thirskiin asti.

Thirskissä oli ke-iltana 20.40. Ansaitsin tauon. Kävin suihkussa. Kuivat päälle. Söin. Tunti aikaa nukkua. Meni käytävän perälle maaten. Liian pirteä olo, kun olin syönyt. Käsien kuivaaja lähellä. Siinä käy jatkuvasti joku kenkiään kuivaamassa. Ei unta. 22.00 kerään luuni ja menen pukemaan ruokalaan ajovaatteita. Sadevaatteet jätin pyörän päälle ulos, kun sade oli tullessa lakannut. Virhe. Ulos mennessä vastaan tuli likomärkä nainen. Kysyn sataako. Jep. Minä käännyn takaisin ja menen kysymään patjapaikkaa ja keskeyttämään.

Olisin voinut jatkaa, mutta ei siinä olisi ollut järkeä. 1000km oli yli minimitavoitteeni ja olin jo menomatkalla tehnyt alustavan päätöksen: jos keskeytän, niin keskeytän Thirskiin suoran junayhteyden takia. En olisi kyennyt ajamaan yksin 8-12m/s vastatuuleen 400 km kolmeenkymmeneen tuntiin nukkumatta. 100-200 km lisää ei olisi paljoa lämmittänyt. Ja oli muitakin syitä. Tyytyväinen olin ja olen vieläkin. Hyvä reissu.

 

(Jatkuu)

 

 

 

 

 

Kategoria(t): Maantiepyöräily, Pitkänmatkanpyöräily, Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

83 + = 84